Realizując ustawowy obowiązek Zgodnie z art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 560) z uwagi na wykonywanie działalności leczniczej i udzielanie świadczeń medycznych małoletnim jednostka wdraża Standardy Ochrony Małoletnich. (SOM) Standardy Ochrony Małoletnich (SOM) określają zasady bezpiecznych relacji całego personelu z małoletnimi, który podczas udzielania świadczeń leczniczych ma kontakt z małoletnim. Zasady bezpiecznego kontaktu z dzieckiem określają jakie zachowania i praktyki ze strony personelu są niedozwolone w pracy z dziećmi.
Każda osoba będąca członkiem personelu naszej placówki jest zobowiązana i uprawniona do reagowania, w przypadku podejrzenia, że małoletni pacjent jest krzywdzony. Źródłem krzywdy dziecka może być zachowanie rodziców, opiekunów prawnych innej osoby bliskiej dla małoletniego, a także zachowanie osób trzecich.
Krzywda małoletniego dziecka może przejawiać się w szczególności poprzez:
– popełnienie przestępstwa na szkodę małoletniego (np. przemoc fizyczna, wykorzystywanie seksualne),
– krzywdzenie w inny sposób (np. przemoc psychiczna, zastraszanie, poniżanie),
– ewidentne zaniedbywanie potrzeb życiowych, bytowych i higienicznych (niedożywienie, brak warunków higienicznych, niezapewnianie niezbędnej opieki, brak odzieży).
W przypadku podejrzenia, że popełniono przestępstwo na szkodę małoletniego Pacjenta zawiadomiona jest Policja. W przypadku podejrzenia, że życie lub zdrowie małoletniego Pacjenta jest zagrożone z uwagi na stosowanie wobec niego przemocy domowej, personel placówki medycznej niezwłocznie zgłasza ten fakt na Policję.
Zasady kontaktu personelu z dzieckiem
Przyszedłeś do nas z rodzicami, ponieważ potrzebujesz pomocy. Ponieważ co jakiś czas dbając o Twoje zdrowie i właściwy rozwój należy sprawdzić stan Twoich zębów. Może jednak boli Cię ząb, wówczas postaramy jak najszybciej ten problem rozwiązać.
Artyści Uśmiechu Sp. z o.o. ul. Chorzowska 216/F 40-101 Katowice
Pracują tutaj lekarze dentyści, którzy udzielą Ci pomocy. Pamiętaj, że możesz się zwrócić do każdej osoby z naszego zespołu rejestratorki, asystentki, jeżeli poczujesz się zagrożony lub będziesz się bał, udzielą Ci pomocy i wsparcia.
Przestrzegamy pewnych zasad więc abyś czuł się dobrze i spokojnie pamiętaj:
– Masz prawo powiedzieć nam jak mamy się do Ciebie zwracać
– Masz prawo wiedzieć, jak się nazywa osoba, która się Tobą zajmuje, leczy, jak zapomni zapytaj jeszcze raz
– Masz prawo pytać na czym polega leczenie i jak będzie to wyglądać
– Będziemy traktować Cię ze zrozumieniem i szacunkiem i nie będziemy Cię okłamywać,
– Możesz nam powiedzieć co Ci się nie podoba podczas leczenia, wysłuchamy Cię i postaramy się w miarę możliwości respektować Twoją opinię, ale pamiętaj, że chcemy Ci pomóc i leczenie ma tylko taki cel,
– Będziemy starali się być delikatni,
– Twoja mama lub Tata mogą być obecni podczas leczenia
Pamiętaj też, że:
• Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć́ naszemu pracownikowi i poprosić o pomoc.
Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a bezpieczny/a.